جمعه ۲۷ آبان ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

گروه اجتماعی: وکلا براساس قانون نمی‌توانند تبلیغ کنند اما به تازگی برخی افراد اقدام به راه‌اندازی تعاونی‌های حقوقی فاقد مجوز کرده و در نشریات تبلیغ می‌کنند.

 براساس درخواست کانون وکلای مرکز برای برخورد با این تخلف، محسنی اژه‌ای دادستان کل کشور دستور ممنوعیت تبلیغات تعاونی‌های حقوقی را صادر کرد.بهمن کشاورز رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا با اشاره به اینکه چنین بخشنامه‌ای چندی پیش ازسوی وزارت ارشاد نیز صادر شده بود، گفت: براساس قانون وکالت، وکلای دادگستری تابع قانون، از هرگونه تبلیغ منع شده‌اند و درصورت تخلف تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. کسانی که تابع تشکیلات ماده 187 هستند نیز در مورد تبلیغات به مانند قانون وکالت بایستی عمل کنند؛ چراکه براساس آیین‌نامه اجرایی ماه 187 در مواردی که این آیین‌نامه ساکت است بایستی به قانون کانون وکلای دادگستری مراجعه کرد؛ یعنی آنها هم حق ندارند تبلیغات رسانه‌ای داشته باشند چون خلاف شان وکالت است.

عده‌ای هم در بین وجود دارند که آگهی‌هایی دایر بر انجام کار حقوقی منتشر می‌کنند و به نوعی مردم را فریب می‌دهند درحالی‌که اصلا وکیل نیستند. وی با تاکید بر اینکه حضور این افراد مشکلات زیادی را برای دستگاه قضایی و مردم ایجاد کرده است گفت: این افراد با عنوان تعاونی حقوقی، عموما در وکالت و داوری‌ها دخالت می‌کنند. براساس قانون تظاهر به وکالت مجازات حبس به همراه دارد. مؤسسات حقوقی ماده 187 مجوزشان را از قوه قضاییه می‌گیرند و وکلا نیز مجوزشان را از کانون وکلای دادگستری می‌گیرند اما این تعاونی‌های حقوقی معلوم نیست چطور ثبت شده و فعالیت می‌کنند.براساس ماده 24 آیین‌نامه اجرایی ماده 187 قانون برنامه سوم توسعه وظایف و تکالیف و مسئولیت‌های مشاورین حقوقی و کارشناسان موضوع این آیین‌نامه همان است که در قوانین و مقررات آیین‌نامه‌های مربوط به وکلای دادگستری و کارشناسان رسمی مقرر است و براساس ماده 27 این آیین‌نامه موارد تخلف و مجازات‌های مشاورین حقوقی و کارشناسان موضوع این آیین‌نامه حسب مورد همان است که در مورد وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری در سایر قوانین و مقررات مقرر شده است.

کد خبر 151405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز